دانلود تحقیق در مورد اهمیت نماز از دیدگاه اهل بیت ( علیه السلام )

دانلود تحقیق در مورد اهمیت نماز از دیدگاه اهل بیت ( علیه السلام )

دانلود تحقیق در مورد اهمیت نماز از دیدگاه اهل بیت ( علیه السلام )

لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی: ورد

نوع فایل:doc (قابل ویرایش و پرینت)

تعداد صفحه:43

(وظیفه حکومت اسلامی در احیاء نماز)

«یاران خدا کسانی هستند که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را بر پا می دارند. و زکات را ادا می کنند و امر به معروف و نهی از منکر می نمایند و پایان همه امور از آن خداست»[1]

این آیه خطاب به یاران خدا است که در آیه قبل وعده یاری به آنها داده شده است و مقام و اوصاف مومنین را بیان می کند آنها هرگز پس از پیروزی ، همچون خودکاگان و جبارات به عیش و نوش و لهو و لب نمی پردازند و در غرور و مستی فرو نمی روند بلکه پیروزی ها و موفقیتها را نردبانی برای ساختن خویش و جامعه قرار می دهند. آنها پس از قدرت یافتن تبدیل به یک طاغوت جدید نمی شوند ارتباطشان با خدا محکم و با خلق خدا نیز مستحکم است. چرا که نماز سمبل پیوند با خالق است و زکات رمزی برای پیوند با خلق و امر معروف و نهی از منکر پایه های اساسی ساختنن یک جامعه سالم محسوب می شود.[2]

همین چهار صفت ببرای معرفی این افراد کافی است  ، و در سایه آن سایر عبادات و اعمال صالح و ویپگیهای یک جامعه با ایمان و پیشرفته فراهم است. مومنان تنها قبل از پیروزی به در خانه خدا نمی روند بلکه بعد از پیروزی هم به مقتضای «الذین ان ملکنا هم فی الارض اقاموا الصلواه...» رابطه خود را با او همچنان محکم می دارند و پیروزی به دشمن را به وسیله ای برای نشر حق و عدالت و فضیلت قرار می دهند.

در بعضی از روایات اسلامی آیه فوق به حضرت مهدی (ع) و یارانش یا آل محمد به طور عموم تفسیر شده است. چنانکه از حدیثی از امام باقر (ع) می خوانیم که در تفسیر آیه «الذین ان ملکن هم فی الارض)». فرمود: «این آیه تا آخر از آن آل محمد و مهدی و یاران او است.»

خداوند شرق و غرب زمین را در سیاره حکومت آنها قرار می دهد آیینش را آشکار می سازد و به وسیله مهدیب (عج) و یارانش بدعت و باطل را نابود می کند آن چنان که تبهکاران حق را نابود کرده بودند و آن چنان می شود که بر صفحه زمین اثری از ظلم دیده نمی شود. (چرا که) آنها امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

این احادیث بیان کننده مصداقهای روشن و آشکار است و مانع عمومیت مفهوم آیه نیست بنابراین مفهوم گسترده آیه همه افراد با ایمان و مجاهد و مبارز را شامل می شود.

یکی از صفات مومنین این است که اگر در زمین تمکنی پیدا کنند و در انتخاب هر قسم زندگی که بخواهند به آنها آزادی داده شود و در میان همه انواع و انحا زندگی یک زندگی صالح را اختیار می کنند و جامعه ای صالح بوجود می آورند که جامعه نماز به پا داشته می شود و زکات داده می شود و امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود.[3]

 

اهمیت فریضه نماز

«فارا قضیتم الصلواه فا ذکر و الله قیاماً و قعواٍ و علی جانولکم»

«پس از اتمام نماز یاد خدا را فراموش نکنید و در حال ایستادن و نشستن و زمانی که بر پهلو آرمیده اید به یاد خدا باشید و از او کمک بجوئید»[4]

منظور از یاد خدا در حال قیام و عقود و بر پهلو خوابیده ممکن است همان حالات استراحت در فاصله هائی که در میدان جنگ واقع می شود باشد و نیز ممکن است به معنی حالات مختلف جنگی که سربازان گاهی در حال ایستادن و زمان نشستن و زمانی به پهلو خوابیده سلاحهای مختلف جنگی از جمله وسیله تیر اندازی را به کار می برند بوده باشد آیه فوق در حقیقت اشاره به یک دستور مهم اسلامی است که معنی نماز خواندن در اوقات معین این نیست که در سایه حالات انسان از خدا غاقل بماند بلکه نماز یک دستور انظباطی است که روح توجه به پروردگار را در انسان زنده می کند و می تواند در فواصل نماز ها خدا را به خاطر داشته باشد خواه در میدان جنگ باشد و خواه در غیر میدان جنگ.

آیه فوق در روایات متعددی به کیفیت نماز گزاران بیماران تفسیر شده که اگر بتوانند ایستاده و اگر نتوانند نشسته و اگر باز نتوانند به پهلو بخوابند و نماز را به جا بیاورند این تفسیر در حقیقت یک نوع تصمیم و توسعه در معنیب آیه است اگر چه آیه مخصوص به این مورد نیست سپس قرآن می گوید «دستور نماز خوف یک دستور استثنائی است و به مجرد این که حالت خوف زایل گشت باید نماز را به همان طرز عادی انجام دهید.»

در پایان سر این همه سفارش و دقت را درباره نماز چنین بیان می دارد. «نماز وظیفه ثابت و لا تغییری برای مومنان است.»


[1] سوره حج آیه 41